Uit 'de oude doos' van MHC Leusden

31 maart 2020 - Wat een opruimwoede al niet te weeg kan brengen. Ik was in februari al begonnen met opruimen, nu ik al 26 jaar op hetzelfde adres woon, leek me dat wel verstandig. Er is ruimte genoeg, maar toch…. En nu we wat meer aan huis gebonden zijn, door het coronavirus ben ik er heel fanatiek mee doorgegaan. Ik kom van alles tegen, van mecanokistjes tot een schoolschriftje van 55 jaar geleden! Tekeningen van de kinderen en bonnetjes uit 1998…
Maar ook ordners en persoonlijk archief van MHC Leusden en dat bracht me op het idee om nu een paar weken een ‘Uit de oude doos’ te schrijven!

Toen we, in 1979 in Leusden kwamen wonen, kregen we van de gemeente het boekje ‘Sport in Leusden'. Op pag. 27 stonden de gegevens van MHC Leusden.

We speelden toen nog wel bij Schaerweyde in de zondagcompetitie. In augustus 1981, na de geboorte van Eveline, kwam Rita Slooff van de dames veterinnen Leusden aan de deur om te vragen of ik bij Leusden wilde komen hockeyen op de dinsdagochtend.

Dat heb ik gedaan. Vanaf september van dat jaar ben ik lid geworden van MHC Leusden en speelde ik elke dinsdag mee in dames Vet A. En daar heb ik nooit spijt van gehad. We speelden in de A poule een stevige competitie, waar we het overigens niet slecht deden en zelfs een paar keer mee hebben gedaan aan het landskampioenschap dames veterinnen. Daarbij 2 x per jaar een landelijk toernooi, welke we ook regelmatig hebben mogen organiseren.

Dat is dus allemaal lang geleden en toen wist ik al dat MHC Leusden een hechte hockeyvereniging was, want toen was er iedere maandagavond clubavond en daarbij waren alle commissies in het clubhuis aanwezig voor onderling overleg.
Het clubblad ‘het Stickertje”, werd op die avond voor een groot gedeelte samengesteld met het wedstrijdprogramma, mededelingen en heel veel wedstrijdverslagen van de senioren– en jeugdwedstrijden. Alle teksten werden uitgetypt, gestencild en op dinsdag werd het uiteindelijke Stickertje in elkaar gezet. De Stickertjes werden op de woensdagmiddag rondgebracht, iedere wijk had wel een gezin dat dit verzorgde.

Aan het begin van het seizoen werd ook een Spiekertje werd gemaakt, met daarin alle adressen en telefoonnummers van de bestuurs- en commissieleden in werden gepubliceerd.
En zo is MHC Leusden groot geworden.

Volgende keer meer daarover in 'Uit de oude doos 2'!
Mieke van Hassel

31-3-2024 Algemeen nieuws