Geen hockey en club dicht tot minimaal 28 april

De KNHB heeft besloten alle hockeyactiviteiten en -competities, in navolging van het kabinetsbesluit van 31 maart, verder uit te stellen tot minimaal 28 april. De hockeybond hoopt niettemin dat er dit seizoen nog kan worden gehockeyd en heeft daarom alvast diverse alternatieve competitiescenario’s voor topteams en breedteteams uitgewerkt.
Wij, MHC Leusden, wachten de ontwikkelingen rondom het coronavirus, de sluiting van sportverenigingen en de verdere berichtgeving van de KNHB af , voordat wij zelf aan de slag gaan met het uitdenken en -werken van mogelijke vervolgstappen.

Zoals jullie weten heeft de Nederlandse overheid 31 maart bekend gemaakt dat de sluiting van (ondermeer) alle sportverenigingen en -complexen in Nederland wordt gehandhaafd, in elk geval tot en met 28 april. Dat betekent dat er t/m 28 april geen trainingen, wedstrijden en bijeenkomsten op de club zullen plaatsvinden. Een week vóór 28 april zal door de overheid bekend gemaakt worden of de sluiting verder voortduurt en zo nee, wat er dan veranderen gaat.

Wat doet de KNHB naar aanleiding hiervan?
De periode waarin de competities alsnog op het veld beslecht kunnen worden in dit hockeyseizoen is – in beschikbare wedstrijddagen gemeten – niet groot meer. Clubs en hockeyers hebben de KNHB echter massaal aangegeven dat zij, als het enigszins mogelijk is, dit seizoen nog willen hockeyen. Het is voor de clubs ook van groot belang dat daar het leven teruggebracht wordt. Enerzijds vanwege de financiën, maar ook voor de binding met en tussen de leden.

De KNHB heeft daarom een aantal scenarios voor zowel de topteams als de breedteteams uitgewerkt waarmee de competities wellicht op alternatieve manieren in mei/juni/juli afgerond kunnen worden, dan wel andere alternatieve (competitie)formats voor een kortere periode opgezet kunnen worden. Je kunt de verschillende scenario's hier nalezen.

Op dit moment is er maar 1 scenario:
afwachten, afstand én contact houden en... in beweging blijven!
Of, en welk scenario haalbaar is hangt natuurlijk helemaal af van het moment waarop er weer gehockeyd mag en kan worden. Daar kunnen we op dit moment nog niets met zekerheid over zeggen. Alles is afhankelijk van de ontwikkelingen van het coronavirus en de besluitvorming door de overheid. Er zit dus niks anders op dan verder af te wachten..... en ondertussen:
  1. allemaal – jong en oud – afstand tot elkaar te bewaren!
    Dat is nodig om de verspreiding van dit akelige virus zoveel mogelijk te beperken en onszelf en anderen ertegen te beschermen. Tegelijk is belangrijk dat we met elkaar in contact blijven en elkaar aandacht geven, dus doe dat zéker ook... alleen niet op een kluitje!
  2. goed in beweging te blijven!
    Want de hele dag stil en in huis zitten is niet gezond en daar knap je echt niet van op. Ook binnen de na te leven richtlijnen kun je prima aan je conditie blijven werken! Heb je de thuistrainingen van de KNHB al gezien? Kijk snel op Thuis trainen; zo blijf je fit!
Een dreun die we samen moeten opvangen
De sluiting van de club is niet alleen in sportief en sociaal opzicht, maar ook financieel een grote dreun. Onze barverkopen vormen een enorm belangrijk deel van onze inkomsten en die vallen nu weg. Om de operationele kosten te beperken is voor onze vijf vaste medewerkers arbeidstijdverkorting aangevraagd. Bovendien worden er geen vrijwilligersvergoedingen meer uitgekeerd.
Verder is er contact met de gemeente om te onderzoeken of zij iets kunnen betekenen in bijvoorbeeld het niet innen of uitstellen van huurgelden en werkt de KNHB ondertussen hard met andere bonden en NOC*NSF aan een noodfonds.

Hoe verder?
Verder kunnen we op dit moment nog vrijwel niets ondernemen. Zodra dat wel kan zullen we de mogelijkheden onderzoeken om bijvoorbeeld in de zomer open te blijven. Het is immers ook nog maar de vraag of we allemaal wel op zomervakantie kunnen. Ook gaan we uitwerken hoe bijv. de teamindelingen voor volgend jaar moeten gaan plaatsvinden en hopen we jullie half april te kunnen informeren over het nieuwe selectiebeleid!

De eerstvolgende ALV is nu gepland op 3 juni. Als die datum verandert hoor je dat natuurlijk. We hopen van harte elkaar dan in goede gezondheid op de club te kunnen ontmoeten en jullie kunnen te informeren over de impact van de sluiting van de vereniging en over het vervolg.

Mocht er eerder nieuws zijn dan horen jullie dat natuurlijk direct!

Meer informatie?
  • Informatie en veel gestelde vragen over de invloed van het coronavirus op de hockeysport vind je op de website van de KNHB en
  • veel gestelde vragen over het coronavirus en sport op de website van NOC*NSF.

1-4-2024 Nieuws van het bestuur