Teamaccount op social media? Bescherm elkaars persoonsgegevens

12-8 Nieuws Veel (jeugd)teams van onze vereniging hebben een eigen teamaccount op Facebook en/of Instagram (en wellicht ook nog andere social media). Want het is hartstikke leuk om op die manier je hockeyplezier en -successen met anderen te delen!
Verlies daarbij 1 ding niet uit het oog: het beschermen van elkaars persoonsgegevens!

In de wet (de Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG) is vastgelegd dat je iemand altijd om toestemming moet vragen vóórdat je een foto of video van die persoon publiceert (want ook beeld is een persoonsgegeven). Dat is best lastig voor een hockey-/sportclub en wij proberen daar als club op een heldere, goede maar ook zo praktisch mogelijk manier mee om te gaan. Klik hier voor meer info en praktische do's & don'ts).

Ook al is een teamaccount op social media geen officieel club-account; de AVG geldt voor iedereen, dus óók voor de teams met een teamaccount.
Vraag aan het begin van het seizoen daarom altijd - of het nu om een nieuw of handhaving van een bestaand account gaat - aan al je teamgenoten* of publicatie van foto's en video's op het teamaccount akkoord is. En respecteer ook een 'nee' als antwoord...

* Voor leden die jonger zijn dan 16 jaar geldt dat de ouders/verzorgers die toestemming gevraagd moet worden.

Zorg er verder voor dat je alleen beelden publiceert die de hockeysport en/of het verenigingsleven aangaan en plaats alleen beelden waarvan aangenomen mag worden dat die voor iedereen leuk zijn!

12-8-2024 Algemeen nieuws