in the spotlight: Marieke Rokers en Ilona Hesp, lijncoördinatoren Meisjes D-lijn

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand is dat een duo, want Marieke Rokers en Ilona Hesp doen samen de lijncoördinatie van de Meisjes D-lijn!

Zaterdagmorgen, 9 maart, kwart over 10: een clubhuis vol jonge enthousiaste kinderen met hippe hockeytassen en veel ouders. Een lange rij bij de wedstrijdtafel en daartegenover, in een hoek, een actie bitjes happen. Wat is het goed en gezellig bij onze vereniging…  Ik maak een praatje bij de bar en wacht op Marieke en Ilona voor het interview. Al snel zie ik hen komen, rechtstreeks van het veld. Ze hebben naar de wedstrijd van hun jongste dochters gekeken die bij elkaar in de E’tjes zitten. Wij zoeken rust om elkaar te kunnen verstaan en mogen gebruik maken van de bestuurskamer.

Eerst even voorstellen: Marieke Rokers is register accountant, maar volgt momenteel ook een studie orthomoleculaire voedingsleer én ze tennist. Vroeger heeft Marieke softbal gespeeld. Toen haar oudste dochter ging hockeyen is ze eerst coach geweest en nu alweer een paar jaar lijncoördinator. Afgelopen seizoen heeft zij hulp gekregen van Ilona Hesp. Ilona is huisarts in Nijkerk en hockeyt zelf ook, bij Kampong. Vroeger op hoog niveau, nu al jaren in een hecht vriendenteam. Ilona heeft 3 dochters hockeyen bij MHC Leusden en is dan ook regelmatig de hele zaterdag op de club te vinden!

Een lijncoördinator is eigenlijk de verbinder tussen coaches, trainers en managers enerzijds en de club anderzijds. De werkzaamheden van de lijncoördinator zijn het meest intensief aan het einde van een seizoen. Tegen die tijd willen Marieke en Ilona graag de wensen horen van de meisjes die het daaropvolgende seizoen in de D-lijn uit (gaan) komen: met welk vriendinnetje, buurmeisje of klasgenootje zou je dan graag in een team willen? Daarmee proberen de lijncoördinatoren bij de samenstelling van de breedteteams zoveel mogelijk rekening te houden, evenals met een goede mix van 1e en 2e jaars speelsters, zodat er gezellige en gelijkwaardige teams ontstaan.
Als de teams zijn samengesteld wordt door de Technische Staf voor elk team een jeugdcoach gezocht en vaak is dat een trainer/coach. In de MD-lijn wordt nu voor het tweede jaar met jeugdcoaches gewerkt en dat bevalt erg goed. De lijncoördinator zorgt dat er voor elk team ook een manager wordt geworven.

Aan het begin van het nieuwe seizoen organiseert de Jeugdcommissie - waar Marieke en Ilona als lijncoördinator deel van uitmaken - een avond in het clubhuis voor alle trainers, coaches en managers. Hier wordt verteld wat verwacht wordt van de trainer/coaches, welke taken de manager heeft en welke hulp en ondersteuning de club de trainers, coaches en managers kan bieden. Gedurende het seizoen voorziet de lijncoördinator de managers van alle benodigde informatie en kunnen managers en coaches bij Marieke en Ilona terecht met al hun vragen, bijvoorbeeld over het omgaan met klein of groot ‘gedoe’ in een team of het regelen van invallers. Dit jaar waren er vrijwel wekelijks invallers nodig bij de MD-teams omdat het relatief kleine teams zijn en het is fijn dat de wedstrijdsecretaris jeugd, Nardy Dietz, hier ook rekening mee probeert te houden bij de wedstrijdplanning.

Marieke en Ilona vinden het leuk om de rol van lijncoördinator zo samen uit te voeren, en ook goed te combineren met hun eigen gezin, andere sociale verplichtingen en met hun werk. Beide dames beseffen dat er veel werk te verzetten is bij een hockeyclub en willen daar hun steentje aan bijdragen. Ze vinden het ook interessant om te zien en te horen wat zich allemaal bij zo een grote vereniging afspeelt en zo ben je ‘dieper’ en meer betrokken in de organisatie bezig. Het is een leuke uitdaging om elke keer alles weer rond te krijgen, waarbij wel mag worden opgemerkt dat ook de ouders heel goed meewerken! Ook zijn Marieke en Ilona erg blij met Tamara Ouderdorp als hoofdtrainer bij de meisjes; zij begeleidt de jeugdtrainers en jeugdcoaches van de jongste jeugd (F en E)  en de D- lijn echt heel goed!

Marieke en Ilona, dank voor jullie tijd en succes met jullie fantastische inzet voor de club!

Mieke van Hassel | maart 2019

• Meer lezen over andere oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the spotlight!

22-3-2024 Algemeen nieuws

Reageer nu!
Wil je reageren op het nieuws ?