MHC Leusden: al meer dan 45 jaar sportief plezier en gezelligheid!

Op 5 september 1973 vond in de Eurowoningen, bij de familie Bernard, een bijeenkomst van enkele hockeyende Leusdenaren plaats. Zij hadden elkaar ontmoet bij het wereldkampioenschap hockey voor heren, dat in dat jaar in Amstelveen gespeeld werd. Tijdens die bijeenkomst werd afgesproken om zo snel mogelijk in Leusden een hockeyclub op te richten. Er werd een stenciltje gemaakt dat huis aan huis in het dorp werd verspreid. Daarin stonden onder andere de voornaamste doelstellingen van de vereniging in oprichting: het creëren van een gezonde en sportieve ontspanning en het ontvangen en begeleiden van de jeugd.

"Leusden was een dorp in opbouw. Mensen waren op zoek naar een soort houvast, naar gelijkgestemden. Bij de hockeyclub hebben ze dat gevonden. Wij zijn altijd heel erg open naar buitenstaanders geweest. Iedereen wordt vriendelijk ontvangen. We zijn één grote familie”, vertelt John Bernard in het boek "Tussen pret en prestatie – De cultuur van Leusdense sportverenigingen” (door Gerhard te Winkel, 2004, BDU). John Bernard, inmiddels gepensioneerd, is voor velen een Bekende Nederlander geworden door zijn frequente verschijning als weerman bij de NOS en RTL in de periode 1984-2002. Hij zegt: "Als je me nu vraagt waar ik trots op ben, dan zeg ik niet mijn werk. Ik ben trots dat ik een medeoprichter van de Mixed Hockey Club Leusden ben. Dat heeft ontelbaar veel mensen zoveel plezier, vreugde en gezelligheid gebracht. Dat vind ik belangrijk.”

Op het stenciltje kwamen tientallen enthousiaste reacties en op 5 oktober 1973 werd MHC Leusden officieel opgericht. Daarmee was er dus een club, maar nog geen veld. In overleg met de gemeente werd dat opgelost en de club begon op een klein veldje achter het Hamersveld. John: "We namen gewoon zelf stoelen mee, zaten langs de lijn en hadden veel plezier. Het was vreselijk leuk.”

Accommodatie
Maar het had in die vorm natuurlijk nog niet veel met een echte club te maken. Al snel verhuisde de club naar het gebied waar nu Jacco’s Cafetaria gevestigd is. Er werd een veldje met gras ingezaaid en voor 1 gulden van een aannemer een clubhuis (feitelijk een bouwkeet) gekocht.

In 1976 verhuisde de club naar de eerste ‘echte’ locatie op het Valleisportpark en daar bleef de vereniging lange tijd. In 1984 had MHCL in Leusden de primeur van kunstgras, gevolgd door een tweede veld in 1991.

Tenslotte verhuisde de club in 2008 naar de prachtige locatie in het recreatiegebied De Schammer waar we vandaag de dag de beschikking hebben over een enorm gezellig clubhuis en meerdere hockeyvelden: een waterveld, drie semivelden en een miniveldje. Bovendien hebben we sinds seizoen 2017-2018 een eigen blaashal die in de wintermaanden op het miniveldje wordt geplaatst ten behoeve van zaalhockeytrainingen en –wedstrijden.

Al meer dan 45 jaar verbinding
Het thema van ons 9e lustrum, dat we in seizoen 2018-2019 met vele activiteiten en festiviteiten hebben gevierd, was ‘Verbinden’. Want verbinding tussen mensen creëren, dat is het doel wat John in 1973 met zijn medeoprichters had met de oprichting van de club. En dat is wat we nog steeds het allerbelangrijkst vinden. MHC Leusden wil haar leden een bruisend en gezellig verenigingsleven bieden, waar plezier in het spel en plezier met elkaar voorop staan en waar iedereen zich welkom voelt en zich thuis kan voelen.